Taekwando: SRAH Ipoh Raih 3 Emas, 1 Perak dan 1 Gangsa

Mior Muhammad Irfan (tengah)

Alor Setar – Mior Muhammad Irfan, 11, pelajar tahun 5 dari Sekolah Rendah Islam Al-Hidayah, Ipoh menghadiahkan 2 pingat emas melalui persembahan bertenaga bagi acara breaking dan acara kyorugi senior fly, kategori 9-11 tahun dalam Kejohanan Antarabangsa Taekwando Universal Star yang telah berlangsung 7 hingga 8 Mac lalu di Stadium Sultan Abdul Halim. Pencapaian cemerlang beliau turut menyaksikan beliau membawa pulang satu lagi pingat perak bagi acara poomsae.

Seterusnya, Amirul Hadi, 9, berjaya meraih 1 pingat emas melalui acara poomsae, kategori 9-11 tahun diikuti rapat oleh Adi Iskandar, 10, yang turut berjaya memperoleh perak bagi kategori sama. Adi turut meraih 1 pingat gangsa melalui acara kyorugi, kategori sparring bantam weight (23-26 kg).

Kemenangan itu sekali gus menyaksikan Sekolah Rendah Islam Hidayah, Ipoh menyapu bersih 1 pingat emas dan 1 pingat perak dalam acara poomsae individu, kategori 9-11 tahun.

Sumber: Facebook SRI Al-Hidayah, Ipoh

Hari yang Dirai (A Day to Celebrate)

 

Artikel ini adalah dalam dua bahasa.
This article is in dual-languages.

Pertubuhan Kebudayaan, Sains dan Pendidikan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) telah mengisytiharkan 21 Februari sebagai Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa dan ia mula disambut di seluruh dunia sebagai mengenang pengorbanan sebilangan penuntut Universiti Bangladesh yang telah terbunuh ketika menyertai Pergerakan Bahasa Bengali. Pengisytiharan itu datang dalam bentuk resolusi yang sebulat suara diterima pakai di ibu pejabat UNESCO di Paris pada bulan November 1999. Ia disambut di seluruh dunia sejak tahun 2000 untuk mempromosikan kepelbagaian bahasa dan budaya.

The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has announced February 21st as the International Mother Language Day to be observed globally in recognition of the sacrifices of the martyrs for establishing the rightful place of Bangla. The proclamation came in the form of a resolution unanimously adopted at the plenary of the UNESCO at its headquarters in Paris in November 1999. International Mother Language Day has been observed globally on 21 February since February 2000 to promote linguistic and cultural diversity and multilingualism.

Sambutan Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa pada tahun ini bertemakan ‘Bahasa Tanpa Sempadan’. UNESCO mengatakan bahawa bahasa tempatan dan bahasa merentas sempadan dapat mempromosikan dialog yang harmoni dan membantu memelihara bahasa warisan pribumi.

The theme for International Mother Language Day 2020 is ‘Languages without borders’. UNESCO says that local and cross-border languages can promote peaceful dialogue and help to preserve indigenous heritage.

Pada 21 Februari yang lalu, sambutan Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa 2020 telah diadakan di SJKC Chung Kwo, Kuala Lumpur dan telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Puan Teo Nie Ching. Turut hadir Ketua Unit Pendidikan UNESCO dari Jakarta, Dr Mee Young Choi. Majlis sambutan ini adalah anjuran bersama Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM), Yayasan Penyelidikan dan Pembangunan Pendidikan Tamil Malaysia (TFM), Pusat Pembangunan Budaya Lim Lian Geok (LLG), Jaringan Orang Asal Se-Malaysia (JOAS), Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong), Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH), Universiti Merdeka, MySkills Foundation, Liu Hua, Gabungan Bertindak Malaysia (GBM), Inisiatif Pengislahan Pendidikan Nasional (IPPN) dan The Malaysia National Commission of UNESCO (NATCOM).

Recently on 21st February, the International Mother Language Day 2020 was held at SJKC Chung Kwo, Kuala Lumpur and was officiated by Deputy Education Minister, YB Teo Nie Ching. Also present was the Head of Education Unit UNESCO from Jakarta, Dr Mee Young Choi. The celebration was co-organized by the Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM), Tamil Foundation Malaysia (TFM), Lim Lian Geok Cultural Development Centre (LLG), the Centre for Orang Asli Concern (JOAS), the United Chinese School Teachers’ Association of Malaysia (Jiao Zong), the United Chinese School Committees’ Association of Malaysia (Dong Zong), Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH), University Merdeka, MySkills Foundation, Liu Hua, Gabungan Bertindak Malaysia (GBM), Inisiatif Pengislahan Pendidikan Nasional (IPPN) and The Malaysia National Commission of UNESCO (NATCOM).

Dalam ucapan perasmiannya, Teo Nie Ching berkata bahawa program seperti ini amat penting dalam meningkatkan semangat perpaduan rakyat Malaysia. Beliau turut menjelaskan bahawa Kementerian Pendidikan sentiasa komited dalam memberikan peluang kepada rakyat untuk mendapat pendidikan terbaik termasuklah pendidikan dalam bahasa ibunda dan ini dapat dilihat melalui penawaran program ijazah sarjana muda perguruan untuk SJK Cina dan SJK Tamil telah ditingkatkan pada tahun ini berbanding tahun lalu.

In her opening remarks, Teo Nie Ching said that, this program was crucial in boosting the spirit of unity among Malaysians. She also said that the Ministry of Education was always committed to provide opportunities for the people to get the best education, including the education of their mother tongue language and this was reflected in the offering of bachelor's degree programs for SJK Chinese and SJK Tamil students this year compared to last year.

Suasana sambutan Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa berkenaan bermula meriah dengan beberapa persembahan daripada pelbagai kaum dan etnik yang terdapat di Malaysia. Antaranya, persembahan tarian Bidayuh 'Rajang Beuh', nyanyian lagu-lagu perpaduan dalam bahasa Kadazandusun serta persembahan Pensol oleh Rahman Batuin, wakil orang asal dari suku Semai.

The International Mothers Language Day celebration began with live performances from various races and ethnicities in Malaysia. Among them are Bidayuh dance performances entitled 'Rajang Beuh', songs of unity in Kadazandusun and Pensol performances by Rahman Batuin, a native of the Semai tribe.

Selepas upacara perasmian berakhir, forum belia yang bertajuk “Bahasa Ibunda 2020: Apa Peranan Milenial?” mula mencuri perhatian hadirin yang rata-ratanya terdiri daripada para pelajar sekolah rendah dan menengah apabila sesi permainan Kahoot! dijalankan bagi menguji pengetahuan am hadirin tentang bahasa ibunda. Forum belia tahun ini menampilkan Dr. Daniel Iqram (IKRAM), Wong Yan Ke (KLSCAH), Lavaniya Nagarajan (TFM) dan Shaniera Seliman (JOAS) serta moderator Khadijah Khalid dari IKRAM Muda.

After the inauguration ceremony, a youth forum titled “Mother Language 2020: What is the Millennium's Role?” began to catch the attention of the audience consist of primary and secondary students during the Kahoot! game session. The activity was conducted to test the general knowledge about mother language. This year's youth forum features Dr. Daniel Iqram (IKRAM), Wong Yan Ke (KLSCAH), Lavaniya Nagarajan (TFM) and Shaniera Seliman (JOAS) and moderator Khadijah Khalid, also from IKRAM.

Kesemua panelis yang mewakili kaum Melayu, Cina, India dan Orang Asal masing-masingnya berkongsi situasi dan cabaran setiap kaum untuk mengekalkan penggunaan bahasa ibunda dalam kalangan anak muda serta berkongsi inisiatif serta peranan mereka untuk mempertahankannya. Di akhir forum berkenaan, Dr. Daniel turut menyatakan perasaan bangga beliau apabila kesemua rakan panel memilih untuk menggunakan bahasa kebangsaan semasa mengupas topik forum walaupun mereka memiliki bahasa ibunda yang berbeza.

Each panelist representing the Malays, Chinese, Indians and indigenous peoples respectively share the situations and challenges of each community to maintain the use of the mother tongue language among youth as well as share the initiative and their role to sustain it. At the end of the forum, Dr. Daniel expressed that he felt so proud when all the respective panelists chose to use Bahasa Melayu while presenting their opinion on today’s topics even though they had different native languages.

Dalam pada itu, memetik ucapan Pengerusi Perhimpunan Agung ke-74 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Tijjani Muhammad Bande, sempena Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa 2020, beliau menggalakkan semua pihak untuk mengambil pelbagai langkah sewajarnya dalam memelihara bahasa ibunda daripada ancaman kepupusan.

Meanwhile, quoting the President of the United Nations (UN) 74th General Assembly’s speech, Tijjani Muhammad Bande, in conjunction with International Mother Language Day 2020, he urged all parties to take appropriate steps to protect their mother tongue from the threat of extinction.

UNESCO yang berperanan sebagai agen utama dalam pemeliharaan bahasa ibunda ini mengakui bahawa pada hari ini, kewujudan bahasa-bahasa ibunda di seluruh dunia diancam kepupusan. Sebanyak 6700 bahasa ibunda yang dituturkan di seluruh dunia, 40 peratus daripadanya diancam kepupusan. Malahan menurut Tijjani, dalam ucapan penutupannya di persidangan tahunan PBB bertempat di New York, Amerika Syarikat pada 18 Oktober 2019, setiap empat tahun, sekurang-kurangnya satu bahasa ibunda pupus dari muka bumi.

UNESCO, who plays a leading role in the preservation of the mother language, acknowledges that, today, the existence of mother tongues worldwide is threatened with extinction. Of the 6700 native languages spoken worldwide, 40 percent of them are threatened with extinction. In fact, according to Tijjani, in his closing speech at the annual UN conference in New York, United States on October 18, 2019, every four years, at least one mother tongue disappeared.

Justeru, apakah agaknya yang boleh kita lakukan dalam memelihara bahasa ibunda kita? Barangkali kita boleh bermula dengan mengambil tahu tentang bahasa-bahasa yang dituturkan oleh semua kaum yang terdapat di Malaysia atau mungkin boleh cuba mendengar siaran-siaran radio yang menggunakan bahasa etnik tertentu sebagai bahasa perantara.

So, what do we do about preserving our mother tongue? Perhaps we can start by knowing the languages spoken by all races in Malaysia or maybe even try listening to radio broadcasts that use certain ethnic languages as the medium of communication.

Karnival Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa 2020 Sebar Mesej Perpaduan

Kuala Lumpur – Program seumpama ini sangat bermakna untuk diri saya, begitu ungkap Lee Han Yang, 17, pelajar dari Sekolah Tinggi Kuen Cheng sewaktu menyertai Pertandingan Seni Kolaj sempena Karnival Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa 2020 anjuran Pertubuhan IKRAM Malaysia dengan kerjasama Dong Jiao Zong, Tamil Foundation dan Jaringan Orang Asal Se-Malaysia (JOAS) yang dihadiri kira-kira 500 orang Sabtu lalu di sini.

“Saya berpeluang untuk berkongsi idea dan pandangan dengan pelajar-pelajar berbangsa Melayu dan India yang semestinya datang daripada latar belakang kehidupan dan budaya yang berbeza sambil bekerjasama dalam menyiapkan karya kolaj kumpulan kami,” lanjut beliau lagi.

Sementara itu, Aisyah Fasihah Kamal Bhareen, 16, dari Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak pula berkongsi perasaan gementarnya apabila para peserta pertandingan diasingkan mengikut kumpulan yang terdiri daripada pelajar-pelajar yang berlainan bangsa pada permulaan pertandingan.

“Saya berasa agak gementar kerana bimbang tidak dapat berkomunikasi dengan baik sesama ahli kumpulan tetapi selepas saling berkenalan, rupanya sangat seronok berbual dengan mereka,” ujar Aisyah sambil tersenyum.

[Sebahagian peserta Pertandingan Seni Kolaj.]

Pertandingan Seni Kolaj yang telah berlangsung pada sebelah pagi itu membawa tema "Keterangkuman dan Pendidikan Bahasa Ibunda" dan aktiviti ini dikendalikan oleh Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG dengan kira-kira 50 penyertaan daripada setiap kaum Melayu, Cina, India dan Orang Asal dari sekolah-sekolah menengah di sekitar Selangor. Selain itu, 15 orang pelajar sekolah menengah dan 40 orang pelajar sekolah rendah rangkaian IKRAM Musleh turut hadir memeriahkan karnival berkenaan. Turut hadir, Ustaz Megat Mohamed Amin Bin Megat Mohamed Nor, Pengarah Eksekutif IKRAM Musleh merangkap Pengarah Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa 2020.

Sebelum itu, beberapa aktiviti lain juga turut berlangsung sepanjang karnival berkenaan dan para tetamu yang hadir berpeluang untuk mencuba serta merasai pengalaman bermain pelbagai jenis permainan tradisional Melayu, Cina, India dan Orang Asal yang disediakan oleh pihak penganjur termasuklah congkak atau bagi masyarakat India dipanggil 'palangguli', batu seremban, cabaran menggunakan kayu penyepit, membuat thoranam dan kolam yang terkenal dalam kalangan masyarakat India serta jak renoi yang terkenal dalam kalangan masyarakat orang asal. Selain itu, turut disediakan ruang mencuba teknik menulis kaligrafi pelbagai kaum seperti, khat, tulisan jawi serta menulis kaligrafi Cina dan Tamil dengan kehadiran pengajar-pengajar teknik menulis khat dan kaligrafi profesional.

[Pelajar berbangsa India mencuba aktiviti cabaran menggunakan kayu penyepit yang menjadi budaya masyarakat berbangsa Cina.]

Karnival turut dimeriahkan lagi dengan persembahan kalam berirama daripada 3 buah sekolah yang masing-masingnya mewakili bangsa Melayu, Cina dan India selepas Pertandingan Seni Kolaj tamat pada jam 12.00 tengah hari.

Kamarul Bahyah Mustafa, 48, salah seorang tetamu yang hadir bersama anak lelakinya yang berusia 12 tahun dari Kuantan, Pahang berkata, “Program seperti ini sangat bagus dalam memberikan pendedahan awal kepada anak-anak tentang kepelbagaian bangsa yang terdapat di Malaysia dan keunikan setiap daripadanya. Minda anak-anak akan lebih terbuka dalam menerima kepelbagaian ini dan kita seharusnya sama-sama berbangga menjadi rakyat Malaysia.”

Beliau turut menyarankan agar kesedaran hidup berbilang bangsa serta rasa tanggungjawab mengekalkan keamanan dan keharmonian negara ini dipupuk sejak kecil lagi.

Karnival yang berakhir pada jam 1.30 petang itu diakhiri dengan ucapan penutup daripada Hj. Zaid Bin Kamaruddin, Pengerusi Gabungan Bertindak Malaysia (GBM), salah satu rakan strategik penganjur. Beliau menyifatkan karnival ini sebagai satu usaha murni yang patut dibanggakan bersama dan diteruskan lagi pada masa akan datang. Beliau yang juga merupakan ahli jawatankuasa Pertubuhan IKRAM Malaysia itu turut memuji usaha pihak penganjur dalam menjayakan karnival serta berharap mesej perpaduan yang dibawa bersama dapat dicontohi oleh semua pihak. 

Dalam perkembangan yang berkaitan, pihak penganjur Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa 2020 juga akan mengadakan acara utama pada 21 Februari 2020, Jumaat ini bermula jam 8.00 pagi bertempat di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Kwo, Kuala Lumpur. Pelbagai aktiviti menarik juga akan dibawakan kepada orang ramai seperti Forum Belia yang akan menampilkan saudari Khadijah Khalid daripada IKRAM Muda selaku moderator dan panelis-panelis belia yang lain. Acara utama berkenaan akan dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, YB Teo Nie Ching dan dijangkakan akan tamat pada jam 12.00 tengah hari.

Hari Bahasa Ibunda Antarabangsa telah diumumkan oleh UNESCO untuk diperingati di seluruh dunia pada 21 Februari sebagai pengiktirafan antarabangsa kepada Hari Pergerakan Bahasa yang disambut di Bangladesh semenjak tahun 1952 apabila sebilangan penuntut Universiti Bangladesh terbunuh di Dhaka ketika menyertai Gerakan Bahasa Benggali. Pengisytiharan itu datang dalam bentuk resolusi yang sebulat suara diterima pakai di ibu pejabat UNESCO di Paris pada bulan November 1999.

Unit Kokurikulum IKRAM Musleh Lebar Jaringan ke Kemboja

Phnom Penh - Ketua Unit Kokurikulum IKRAM Musleh merangkap Pengerusi KRS Musleh, Mejar KRSM Tuan Abdul Rahaim Md Isa tiba, di sini, semalam untuk memulakan lawatan pengaantarabangsaan dan silang budaya Malaysia-Kemboja selama 4 hari. Ketibaan beliau selaku ketua delegasi disambut Mufti Kemboja, Okna Ust Kamaruddin Yusof di Madrasah An-Nikmah, Phnom Penh. Rombongan dari Malaysia terdiri daripada delegasi-delegasi pasukan Memanah Tradisional (MeTra) IKRAM Musleh, Tunas Kadet Remaja Sekolah Musleh (TKRSM) dan Kadet Remaja Sekolah Musleh (KRSM).

Mufti Kemboja (empat dari kanan) menerima cenderamata daripada Mejar KRSM Tuan Abd Rahaim Md Isa.

Hasil lawatan berkenaan, Kelab Memanah Tradisional (MeTra) dengan rasminya telah ditubuhkan di Madrasah An-Nikmah, Phnom Penh (salah sebuah sekolah di bawah pentadbiran Pejabat Mufti Kemboja) semalam yang kelulusannya telah ditandatangani oleh Okna Ust Kamaruddin Yusof sambil disaksikan oleh Abd Rahaim.

Hari ini, Abd Rahaim dan para delegasi juga telah mengunjungi Kementerian Pendidikan, Belia dan Sukan Kemboja yang disambut oleh Setiausaha Negara, Kementerian Pendidikan, Belia dan Sukan, Nos Sleh. 

Setiausaha Negara, Nos Sleh (lapan dari kanan belakang) bergambar kenangan bersama delegasi IKRAM Musleh dari Malaysia.

Lawatan ini juga menumpukan usaha kerjasama antara IKRAM Musleh dan sekolah-sekolah di Kemboja dalam mengembangkan sukan memanah tradisional serta merapatkan hubungan antarabangsa antara dua negara terutamanya dalam aspek pendidikan.

Turut bersama dalam lawatan berkenaan, Timbalan Pengerusi KRS Musleh, Soleh Senafi dan pegawai-pegawai kanan KRS Musleh yang lain. 

Mereka dijadual pulang pada 24 Januari 2020 nanti.